onsdag 14 november 2007

Astrid 100 år!

Bilden har jag lånat här, och där kan ni även läsa mer om alla Astrids figurer


Grattis Astrid 100 år!


Idag är det alltså 100 år sedan vår kära Astrid Lindgren föddes, och jag tror inte att det finns någon svensk som inte har en relation till henne, Sen är hon inte bara stor här i Sverige utan även utomlands där hennes böcker har översatts till 95 språk! Och ändå har hon inte fått Nobelpriset i Litteratur...en vuxen som var på barnens sida och som har lärt oss mycket om hur livet var förr.
Jag harsvårt att bestämma mig för vilken som är min favorit, men jag gillar ju många av dem som t.ex Emil, Madicken, Barnen i Bullerbyn för att de visar så underbara miljöer och framför allt hur det såg ut då. Har du någon favorit?
***
Jag har även deltagit i "En doft av Danmark"s utmaning och lägger därmed vidare utmaningen till er. De tre första av er som kommenterar "vinner" då min utmaning. Har kopierat reglerna från Dorthe:



Jag önskar Er alla en riktigt trevlig onsdag!
Kram S.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan hoppsan! Först ut!...Min favvo är nog Madicken..plus Barnen i Bullerbyn...sen finns det massor av andra superbra filmer och böcker!...Astrid Lindgren var en riktig mystant!..Ingen kan väl läsa en berättelse som henne! Kram :)

Lisas torp sa...

Hej!


Helt klart ett försök med "Vit Jul" Den är ljuvlig att titta i och få fina tips! Biblan är nog det säkraste då.

Så fint du lagt in om allas vår Astrid!!
Ha det gott!

Kram

Lisa

Lisas torp sa...

Nu är det jag igen -
var inne och kollade adlibris och det verkar som om de flesta av hennes böcker är "tillfälligt slut".
SUSANNE MAGELUND heter hon...men det kanske du visste.
Du kanske kan få fram annat om du söker på hennes namn...ja...så tänkte jag!

Lycka till!

Lisa

Stina sa...

Sötnos!:-)

Stina sa...

Men du kråkberta...jag har ju gjort detta i min blogg.

Lisas torp sa...

Hej igen!

Tackar för det fina erbjudandet men står nog över denna gången.

Ha det gott!!

Lisa

n o r d i n g å r d e n sa...

Ja, Astrid Lindgren skrev så mycket bra och som vuxen i dag uppskattar vi kanske hennes sagor mer än barnen! Jag och min sambo satt och tittade på Pippi Långstrump häromkvällen! Mari.

Hannis sa...

Ja, tänk att en person har påverkat så många på så olika sätt!Min favorit är Madicken och nu myser jag av att min brorsdotters favorit är Pippi.Kul att få läsa sagorna igen som vuxen.Ha en bra kväll//Hannis

Mitt hem är min borg sa...

Visst e Astrid underbar.. Tänk att ha förmågan att kunna beröra så många människormed sina ord.. Underbart..
Kram på dig!!

Eva Agnes sa...

Hej vännen!
Visst har vi alla ett förhållande till Astrid Lindgren. Jag till exempel minss än i dag när jag fyllde åtta år och fick hennes alrra förta bok om en flicka som hette Pippi Långstrump.
Det var 1948 och jag har boken kvar.
Det var min speciella berättelse.
Tack för att du påminde om henne i dag.
Kramar Eva Agnes

Lily of the valley sa...

Jag är väldigt förtjust i Pippi.
Och naturligtvis så gillar jag ju Emil, Bröderna Lejonhjärta m fl.
Astrid är one of a kind...
Många Lilykramar

ChatrinesLiving sa...

Astrid Lindgren er nok like stor i norge som i sverige ja:) Hun var på alle nyhetene på tv i hele går, og hun var en flott dame!
Ha en fin torsdag!
Klem:)

NICOLINAS BONING sa...

Jag gillar verkligen Madicken,men det kan bero på att det är romantiskt och gulligt i hennes omgivning...men sen är hon för rolig oxå förstås;-)
Tänk vilka berättelser Astrid fick ur sig. Inget kan slå folkets kärlek, men hon är faktiskt värd Nobel även om inte Svenska akademin begriper det!
Kramar/Birgitta

Hannis sa...

Hej igen=))
Ljusstaken köpte jag från Ellos,köpte en kandelaber i samma stil. Ser ut som zink men har inte en aning om vad det är för material. Kram Hannis