lördag 13 oktober 2007

Dopklänningar

Åååh så skönt, äntligen helg - och ledig helg! Dessa helger är inte alltför många men väldigt dyrbara, och helt plötsligt har man tid över till lite fler inlägg igen.

Har sett några fina dopklänningar bland bloggarna, så jag tänkte visa upp två dopklänningar som vi i familjen har haft. Passade på att fotografera dessa under min semester i somras, och som ni ser så vågade jag inte ta fram strykjärnet, tänk OM man skulle förstöra dem... Bilderna är inte de bästa men jag hoppas ni får ett hum ändå.
Som ni ser på snörena så förstår ni vilket kön det har fötts just i min familj sen 50-talet.
**
Glöm inte att om ni dubbelklickar på bilderna så får ni jumbobilder! ;)
**

Den här dopklänningen har både min mamma och jag haft.



Den här klänningen med den lilla mössan till har bland annat min lillasyster och min systerdotter döpts i. För att inte tala om min mormor på 10-talet. Så ni kanske förstår varför jag inte vågade plocka fram strykjärnet (förutom det faktum att jag var lite bekväm av mig *ha ha*)


Tvättkannan som jag tidigare visade här kan vi låtsas att man använde innan dopet.
Den här helgen blir väldigt lugn för mig så vi snart igen ;)
Kram S.

13 kommentarer:

WhiteVintageDreams sa...

Ååh vilka vackra klänningar :). Önskar att jag skulle ha sonens klänning i min ägo, men det e ett arvegods på pappans släktsida ;).
Trevlig helg!
Kram

ChatrinesLiving sa...

Vakre dåpskjoler! Tenk at man klarer å ta vare på disse i mange mange år! Det er jo helt fantastisk:)
Ønsker deg jo en fortsatt fin, og Rolig helg!
Klem:)

Cornelias Corner sa...

Oj, vad jag missat mycket roligt här...måste titta igenom allt nu! Såg att du skrev om farbror Hägglund. Är han från norrland också? Har en kompis som heter Hägglund och hennes pappas släkt är från Norrland. Kanske är ni släkt!? Kram!

NICOLINAS BONING sa...

Vilka ljuvliga dopklänningar...stackars den pojke som föds i er familj nästa gång...fniss...för ni kommer väl att fortsätta traditionen med att använda någon av dessa två?
Tvättkannan matchar fint till klänningar...och det gillar vi,eller hur;-)
Ha en skön ledig helg och kram/Birgitta

Anonym sa...

Å vilken fin bild på det där tvättkitet - underbara färger...så milda!
Roligt at se dopklänningar...jag ska snart börja lägga ut liknande grejer också - min mormormors gamla garderob bla..
kramar!

Dorthe ♥ sa...

Oj oj oj. Vilka klänningar...skulle oxå vilja ha ;o).
Kram
Dorthe

Lisas torp sa...

Vilka vackra gamla möbler du har! Vilke samling!!!
Kul att se någon annan som också har lampor med pärlfrans. Jag har haft dem i decennier och älskar dem!

Jättefin blog har du!
Titta gärna in hos mej!

Lisa

Anonym sa...

Ester döptes i samma klänning som sin pappa, det var kul. vi hade dopet hemma och köpte en antik skål till henne för dopvattnet.
Hoppas att du har en bra helg.
Kram

Spets och snor sa...

Kul med arvegods som sagt. Det blir lite med känsla över sakerna då. EN precis likadan tvättkanna med fat köpte min moster förra sommaren på en bondauktion här i Dalarna. Machtade dopklänningarna perfekt... tänk på knäpp men är med all matchning hit och dit.. hihi kram Helena

Solsjö - Under en vind sa...

Roligt att dina dopklänningar bär så mycket historia!! Den klänning jag döptes i syddes av moster till hennes son 1967. Därefter har hennes dotter haft den, samt de fyra barnbarnen, min bror och jag samt mina två barn. Allas namn är broderad i kläningens nederkant. Det är ett rolgit minne! Ha en skön helg! Kram!

MiaMaria sa...

Kul att få se dopklänningarna.
Vackra är dom också, så va rädd om dem.

Själv sydde jag dopklänning till min äldsta dotter(93). som även den yngsta har haft(99). Den ska jag försöka bevara, kan ju vara kul att spara till dem.

HA´en trevlig lördag!
Miamaria

sheethea sa...

mon explication Dolabuy Bottega Veneta vérifiez ceci Dolabuy Prada mon blog jetez un œil sur ce site Web

Anonym sa...

a bathing ape
travis scott jordan
curry shoes
off white
golden goose shoes cheap
off white outlet
off white outlet
supreme shirt
fear of god outlet
golden goose outlet