fredag 20 augusti 2010

Stugsista



En liten dimmig vy från stugan i somras

Goddagens!
Imorgon är det stugsista uppe i min hemstad. Vet alla vad stugsista är? Om inte så är det en tradition uppe i Höga Kusten att man sista lördagen innan skolan börjar tänder marschaller, facklor och annan belysning längs kusten. Nu är bilden lite otydlig ovan då det var dimmigt denna dag i stugan men då huset ligger på toppen så kan man få en väldig mysig stund i stugan denna kväll då det lyser från många håll och kanter denna kväll. En väldigt mysig tradition tycker jag och jag hade gärna varit där denna dag. Kanske nästa år :)


Får passa på att bjuda er på lite frukt och jordgubbar. Jordgubbarna kommer hemifrån mina föräldrar men plantorna är ursprungligen från stugan. Jag kan lova att det inte är vilka jordgubbar som helst utan dessa är fantastiskt goda, lite smultronsmak - och dessa är jag uppvuxen på! ;)

Ha en underbar helg! Och till er som får vara med om stugsistan denna helg så får ni njuta lite åt mig också! :)

Kram, S.

7 kommentarer:

EM sa...

Vilken underbar tradition. Höga kusten är ju så vackert!!! Har släktingar där som jag hälsar på alldeles för sällan.
Det ser verkligen gott ut med jordgubbar på ett vackert dukat bord.
kram elsamarianne

Tigris Predikantan sa...

Låter trevligt! Och gott, med egna smultronjordgubbar!
:)

Fröken Grön sa...

Låter som en jättefin tradition och som något vi borde anamma även här nere i Skåne. Kvällarna börjar bli mörka, så lite tända ljus och maschaller vore verkligen inte dumt.

Ha en skön helg!

Min Skattkammare sa...

Hej vännen!
Skulle just packa väskan....men upptäckte att du själv inte är på plats.
Vilken härlig tradition!
Uppvuxen på jordgubbar.....uj uj, så många nyttigheter det måste finnas i dig! ;o)
Ha det toppen och trevlig helg!
Kram Kicki

Lisas torp sa...

Vilken härlig tradition och vilka läckra bilder!
Jag kan också förstå känslan den där sista lördagen, när sen allt måste återgå till vardagen igen..eller man skiljs åt.

Ha en härlig helg!
Kramar
Lisa

Mitt hvite hus sa...

Høres ut som en herlig tradisjon... kjekt å slike tradisjoner...

og så koselige bilder

Klemmer0)

Huset vid ån sa...

Vilken trevlig o mysig tradition, har aldrig hört talas om......

Nu ska jag kika runt mer på din fina blogg....
Bilderna från stugan ser så hemtrevliga ut!

Trevlig helg! Kram Therese